Bohatá historie japonského herního průmyslu

Najde se už málokdo kdo by si nespojil Japonsko se slavnými komiksy manga, popřípadě se seriály a filmy spadajícími do žánru anime. Podobně populární, přímo v Japonsku i v zahraničí, jsou hry jejich výroby. V herním průmyslu drží tato země mnohá prvenství. A ačkoliv má svojí zlatou éru už za sebou, má pořád co nabídnou.

70. – 80. léta

Toto období symbolizují především arkádové hry (viz obrázek výše). Velké herní boxy, které sice úplně nevymizely ani dnes, ale pro mnoho lidí to už může být úplně neznámý pojem. Poté co společnost Taito vydalo v 1978 hru Space Invaders, nastal jejich zlatý věk. Po tomto úspěchu následovalo velké množství dalších her s rozmanitou tématikou. 

80. – 90. léta

Léta charakteristická pro několik velkých japonských úspěchů v herním světě. Prvním z nich bylo vydání herní konzole NES od společnosti Nintendo, která si získala celý svět. Trvalo skoro dvě dekády než se objevila slušná konkurence. Ta přišla v podobě Microsoftu a jeho Xboxu. Další japonské milníky byly především v posouvání grafiky nebo obsahu na vyšší úroveň. Resident Evil byla první hororová hra, kde cílem bylo přežít. Legend of Zelda přinesla otevřený svět a Jump Bug bylo zase první s posuvnou grafikou. 

2000 – 2010

Na počátku nového století ovládá Japonsko skoro 50% herního průmyslu. Je to období charakteristické vzrůstající oblibou her na mobily. V Japonsku se tento trend objevuje dokonce mnohem dříve než v USA nebo Evropě. Do popředí se dostává SONY a jejich konzole Playstation, která ovládla celý svět podobně jako předtím Nintendo. Nedlouho poté se objevuje konkurence v podobě už zmiňovaného Xboxu od Microsoftu. Od té doby jsou konzole od SONY a Microsoftu věčnými rivaly. Ale na konci tohoto období, díky příchodu herních vývojářů z celého světa, ztrácí Japonsko své výsadní postavení v tomto oboru. Byl to pro ně takový šok, že to dokonce ovlivnilo jejich ekonomiku. 

Po roce 2010

Dneska ovládá Japonsko už asi jen 10% z celého herního světa. Absolutně je převálcovaly hry především z Ameriky. Možná právě proto se tato země v tomto průmyslu uzavřela sama do sebe. Jejich hry jsou na domácí půdě stále nejpopulárnější, ale málokdy se tolik prosadí v zahraničí. Výjimkami jsou Final Fantasy nebo Deus Ex od společnosti Square Enix. Japonský trh ovládly především hry s animovanými postavami, které bojují se svými protivníky nebo tzv. vizuální romány. Úkol hráče je vybírat z textů (zpravidla z odpovědí v nějaké příběhové konverzaci) a tím ovlivnit vývoj dalšího děje. Samozřejmě nesmíme zapomenout na hry založené na populárních anime nebo mangách. Skvělým příkladem je Naruto Shippuuden Ultimate Ninja Storm. Posledním prvenstvím, který si tento dříve herní gigant zachoval, je vláda nad mobilními hrami. Tam jsou stále nepřekonatelní.  

Dovednosti

Zveřejněno

9. 7. 2020